Informacje szczegółowe

Nadchodzące | Archiwum: 2024 2023
  • czw.
    14
    gru
    2023
    wt.
    20
    lut
    2024

    Działanie na rzecz włączenia DiscoverEU

    Data dostarczenia dokumentów: 14.02.2024

    Projekty mobilności młodzieży – „Działanie Na Rzecz Włączenia DiscoverEU”

    strona główna    strona główna

     

    W ramach działania na rzecz włączenia DiscoverEU organizacje i nieformalne grupy młodych ludzi mogą otrzymać wsparcie w celu realizacji projektów pozwalających młodym ludziom o mniejszych szansach na uczestnictwo w DiscoverEU na równych zasadach względem ich rówieśników.

    DiscoverEU daje młodym ludziom, którzy ukończyli 18 lat, szansę na krótkoterminowe indywidualne lub grupowe doświadczenie w podróżowaniu po Europie koleją lub w razie potrzeby innymi środkami transportu. Cele tej inicjatywy są następujące:

    • dać młodym ludziom szansę na zdobycie wiedzy o Europie, ale także na odkrycie możliwości, jakie Europa stwarza w odniesieniu do ich przyszłych wyborów edukacyjnych i życiowych;
    • wyposażyć młodych ludzi w wiedzę, umiejętności życiowe i wartościowe dla nich kompetencje;
    • zachęcić do nawiązywania kontaktu i dialogu międzykulturowego między młodymi ludźmi;
    • rozwinąć wśród osób młodych poczucie przynależności do Unii Europejskiej;
    • zainspirować młodych ludzi do podróżowania zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju, a w szczególności do ogólnej świadomości ekologicznej.

    Cele akcji

    DiscoverEU stara się wzmocnić swój wymiar integracyjny, zapewniając dodatkowe wsparcie dla uczestników o mniejszych szansach, w celu poznania Europy.

    W ujęciu bardziej szczegółowym działanie na rzecz włączenia DiscoverEU ma na celu:

    • dotarcie do młodych ludzi o mniejszych szansach, którzy nie zgłosiliby się z własnej inicjatywy;
    • pokonanie przeszkód, które uniemożliwiają tym młodym ludziom bezpośredni udział w rundzie ogólnych wniosków DiscoverEU i zapewnienie im niezbędnego wsparcia, tak aby mogli podróżować;
    • zapoczątkowanie i wzmocnienie rozwoju kompetencji i umiejętności młodych ludzi o mniejszych szansach biorących udział w DiscoverEU.

    Opis działań

    Działanie na rzecz włączenia DiscoverEU

    W ramach działania na rzecz włączenia DiscoverEU jedna do pięciu osób o mniejszych szansach z tego samego kraju podejmuje krótką podróż przez Europę. Okres nauki obejmuje planowanie, przygotowanie, realizację przed i w trakcie podróży w ramach DiscoverEU, jak również działania następcze po podróży.

    Następujące działania nie kwalifikują się do dofinansowania w ramach DiscoverEU: akademickie wyjazdy studyjne; wymiana, której celem jest osiągnięcie zysków finansowych; wymiana, którą można zaklasyfikować jako wyjazdy na występy artystyczne, posiedzenia statutowe, szkolenia dla młodzieży prowadzone przez dorosłych.

    Opracowanie projektu

    Projekt jest realizowany przez jedną organizację lub nieformalną grupę młodych osób, która wysyła jedną lub więcej grup uczestników w podróż w ramach DiscoverEU. Organizacje zaangażowane w projekt powinny odnieść korzyści w wyniku takiego uczestnictwa, zatem projekt powinien być zgodny z ich celami i spełniać ich potrzeby. Współpraca z zainteresowanymi stronami w innych krajach, z której mogą wynikać działania1 lub wsparcie uczestników np. ich goszczenie, itp., jest możliwa.

    Projekt składa się z czterech etapów: planowania, przygotowania, realizacji działań i działań następczych. Organizacje uczestniczące i osoby młode zaangażowane w działania powinny odgrywać aktywną rolę na wszystkich tych etapach, zwiększając w ten sposób swoje doświadczenie w zakresie nauki.

    • Planowanie (określenie potrzeb, celów, efektów uczenia się, form działań, opracowanie programu podróży, harmonogramów działań itp.).
    • Przygotowanie (praktyczne ustalenia związane z podróżą w ramach DiscoverEU, zawieranie umów z zainteresowanymi stronami, organizacja językowych/międzykulturowych/edukacyjnych/kulturowych/środowiskowych/cyfrowych działań i zadania związane z przygotowaniem uczestników przed wyjazdem itp.).
    • realizacja działań podczas podróży w ramach DiscoverEU;
    • działania następcze (ocena działań, określenie i udokumentowanie efektów uczenia się uczestników oraz upowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów projektu).

    Wysokiej jakości działanie na rzecz włączenia DiscoverEU:

    • polega na aktywnym zaangażowaniu młodzieży o mniejszych szansach i organizacji uczestniczących, które to grupy powinny brać czynny udział we wszystkich etapach projektu, wzbogacając w ten sposób swoje doświadczenie w zakresie uczenia się i rozwoju;
    • angażuje różne grupy uczestników o mniejszych szansach i opiera się na tej różnorodności;
    • opiera się na jasno określonych potrzebach młodych uczestników;
    • zapewnia odpowiednie określenie i udokumentowanie pozaformalnych i nieformalnych efektów uczenia się uczestników w ramach DiscoverEU;
    • zachęca uczestników do refleksji nad problematyką i wartościami europejskimi.

    Proces uczenia się

    Zorganizowanie działania na rzecz włączenia DiscoverEU w kontekście uczenia się pozaformalnego wymaga uprzedniego zaplanowania co najmniej części pożądanych efektów uczenia się, aby zapewnić odpowiednie możliwości. Uczestnicy powinny przyczynić się do określenia swoich potrzeb i wiedzy, którą chcieliby zdobyć lub rozwinąć w ramach podróży DiscoverEU.

    Uczestnicy powinni być również w jak największym stopniu zaangażowani w opracowanie i rozwój działań podczas podróży (opracowanie programu, trasy podróży, działań, rezerwacja zakwaterowania itd.) oraz zastanowić się, jak przygotować się do maksymalizacji korzyści w zakresie uczenia się i rozwoju osobistego, które uzyskaliby podczas swojej podróży.

    Po zakończeniu podróży w ramach DiscoverEU uczestnicy powinni zostać poproszeni o przedstawienie informacji zwrotnej dotyczącej doświadczeń zdobytych w ramach DiscoverEU, zastanowienie się nad tym, czego się nauczyli i jaki użytek mogą zrobić z efektów uczenia się.

    Organizacje powinny wspierać proces uczenia się, określanie i dokumentowanie efektów uczenia się, w szczególności przez wykorzystanie instrumentu Youthpass w przypadku uczestników DiscoverEU.

    Ochrona i bezpieczeństwo uczestników

    Działanie na rzecz włączenia „DiscoverEU” może obejmować liderów grup, osoby wspomagające proces kształcenia, osoby towarzyszące, które mogą monitorować i udzielać wsparcia uczestnikom, aby zapewnić wysokiej jakości proces uczenia się w trakcie podróży w ramach DiscoverEU. Jednocześnie dbają o bezpieczne, pełne szacunku i niedyskryminujące środowisko oraz ochronę uczestników. Podczas planowania i przygotowywania podróży w ramach DiscoverEU w kontekście działania na rzecz włączenia „DiscoverEU” należy zająć się kwestią ochrony i bezpieczeństwa uczestników oraz przewidzieć wszelkie niezbędne środki w zakresie zapobiegania/ograniczania ryzyka.

    Standardy jakości Erasmus w dziedzinie młodzieży

    Wszystkie projekty wspierane w ramach tej akcji muszą być realizowane przy spełnieniu standardów jakości Erasmus w dziedzinie młodzieży dotyczących organizowania wysokiej jakości działań w zakresie mobilności edukacyjnej. Standardy jakości Erasmus w dziedzinie młodzieży obejmują podstawowe zasady akcji, jak również konkretne praktyki w zakresie realizacji zadań w ramach projektów, takich jak wybór i przygotowanie uczestników, określanie, ocena i uznawanie efektów uczenia się, dzielenie się wynikami projektów itp. Standardy jakości Erasmus w dziedzinie młodzieży udostępniono tutaj: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/resources/documents/erasmus-quality-standards-mobility-projects-youth_en

    Wymiary horyzontalne

    Włączenie i różnorodność

    Celem programu Erasmus+ jest promowanie równych możliwości i równego dostępu, włączenia i sprawiedliwości we wszystkich jego akcjach. Organizacje powinny w ramach projektów opracowywać łatwo dostępne i włączające działania uwzględniające opinie osób o mniejszych szansach i angażujące je w proces podejmowania decyzji. 

    Działanie na rzecz włączenia „DiscoverEU” jest szczególnie odpowiednie, jeżeli chodzi o włączenie osób młodych o mniejszych szansach:

    • zdobycie doświadczenia w trakcie podróżowania w pojedynkę;
    • grupowa mobilność zapewnia doświadczenie w zakresie mobilności międzynarodowej w bezpiecznym środowisku grupy;
    • ze względu na krótki czas trwania i stały kontakt z organizacją osoby młode o mniejszych szansach mają okazję doświadczyć podróżowania w grupie lub nawet w pojedynkę.

    Działanie na rzecz włączenia „DiscoverEU” jest również odpowiednie dla pracy nad włączeniem i różnorodnością w celu wspierania walki ze stereotypami, promowania zrozumienia, tolerancji i niedyskryminacji. 

    Zrównoważoność środowiskowa

    DiscoverEU powinna służyć promowaniu wśród uczestników odpowiedzialnych zachowań ekologicznych, zwiększając ich świadomość w kwestii znaczenia działań mających na celu zmniejszenie lub zrównoważenie śladu środowiskowego działań w zakresie mobilności.

    Działanie na rzecz włączenia „DiscoverEU” należy planować i prowadzić ze świadomością ekologiczną, np. przez włączenie zrównoważonych praktyk, takich jak korzystanie z materiałów wielokrotnego użytku lub materiałów przyjaznych środowisku, ograniczanie ilości odpadów i recykling, czy też korzystanie ze zrównoważonych środków transportu.

    Transformacja cyfrowa w ramach DiscoverEU

    W ramach programu Erasmus+ wszystkie organizacje uczestniczące otrzymują wsparcie w zakresie korzystania z cyfrowych narzędzi i metod e-uczenia się w celu uzupełnienia działań fizycznych, poprawy współpracy między zainteresowanymi stronami, a także poprawy jakości działań. Zachęca się do wprowadzania elementów cyfrowych i internetowych w celu obniżenia progu uczestnictwa dla osób młodych o mniejszych szansach. Dzięki projektom i działaniom, które mają na celu zwiększenie umiejętności cyfrowych, rozwój umiejętności cyfrowych lub rozwój zrozumienia zagrożeń i możliwości technologii cyfrowej, program może zmienić nastawienie i przyczynić się do rozwoju cyfrowych i mieszanych podejść w działaniach młodzieży.

    W zależności od koncepcji i celów działań, rozwój kompetencji i świadomości w zakresie kwestii cyfrowych oraz wykorzystanie nowych technologii można wprowadzić w ramach mobilności edukacyjnej.

    Uczestnictwo

    Program Erasmus+ wspiera wszystkie organizacje uczestniczące w zwiększaniu jakości realizowanych przez nie projektów przez uwzględnianie wymiaru partycypacyjnego, oferowanie osobom młodym odpowiednich możliwości aktywnego angażowania się i uczestnictwa w opracowywaniu i realizacji działań w ramach projektu, dzięki czemu mogą one poznawać korzyści wynikające z aktywnego obywatelstwa i uczestnictwa w życiu demokratycznym. Zasoby na rzecz rozwoju partycypacyjnego wymiaru wspieranych projektów są dostępne m.in. na stronie internetowej participationpool.eu. Warto również tworzyć powiązania z istniejącymi krajowymi, międzynarodowymi lub (innymi) unijnymi inicjatywami i platformami dotyczącymi uczestnictwa i zaangażowania obywatelskiego oraz uczestniczyć w tego typu inicjatywach i platformach.

    Więcej informacji znajduje się na stronie Erasmus+

    Termin zgłoszenia wniosków w UG: 14.02.2024