Informacje szczegółowe
-
śr.06gru2023wt.12mar2024
HORIZON-INFRA-2024-EOSC-01-02
Data dostarczenia dokumentów: 07.03.2024Wspieranie partnerstwa EOSC w dalszej konsolidacji koordynacji i zrównoważonego rozwoju ekosystemu EOSC
Oczekuje się, że wyniki projektu przyczynią się do osiągnięcia wszystkich następujących oczekiwanych rezultatów:
- EOSC zwiększa poziom koordynacji inicjatyw krajowych i europejskich, tworząc mechanizmy wzajemnego uczenia się, powielania najlepszych praktyk i wspólnych działań. Ten oczekiwany wynik zostanie osiągnięty głównie poprzez wsparcie finansowe dla osób trzecich w formie dotacji kaskadowych;
- EOSC zwiększa poziom koordynacji i kierunkowości między inicjatywami związanymi z EOSC i działaniami finansowanymi w programie „Horyzont Europa”, zapewniając bardziej proaktywne i skuteczne podejście do osiągnięcia celów SRIA. Ten oczekiwany wynik zostanie osiągnięty dzięki ukierunkowanemu wsparciu finansowemu na rzecz osób trzecich w formie dotacji kaskadowych;
- Krok w kierunku bardziej zrównoważonego EOSC, który umożliwia sprawny ponadnarodowy dostęp do danych i usług poprzez testowanie i wdrażanie spójnych modeli biznesowych;
- Coraz łatwiejszy dostęp do informacji do i od wszystkich interesariuszy EOSC w różnych krajach, instytucjach, sieciach i inicjatywach jest coraz łatwiejszy.
Zakres :
Wspieranie dalszego wdrażania skutecznych ogólnoeuropejskich ram współpracy i dobrze prosperującego ekosystemu EOSC, w którym zainteresowane strony ze wszystkich części Europejskiej Przestrzeni Badawczej łączą się w strategiczny i skoordynowany sposób, aby zapewnić osiągnięcie celów partnerstwa EOSC. Wsparcie to będzie miało formę połączenia finansowania w formie płatności ryczałtowej i dotacji kaskadowych.
Inwestycje w zasoby federacyjne EOSC, wsparcie mające na celu powiększenie portfela usług ogólnych i stymulowanie określonych społeczności w zapełnianiu EOSC danymi i usługami to niewyczerpujące przykłady wkładów krajowych i instytucjonalnych, które są planowane i wymagają skutecznej koordynacji. Propozycje powinny wspierać ogół społeczności EOSC poprzez wzmocnienie mechanizmów koordynacji łączących partnerstwo EOSC z:
- państwa członkowskie oraz ich działania i programy dotyczące wspierania EOSC, otwartej nauki i innych inicjatyw związanych z technologią cyfrową, które mogłyby przyczynić się do powstania „sieci danych FAIR” i umożliwić jej funkcjonowanie oraz przyciągnąć zasoby do wspólnych i heterogenicznych infrastruktur cyfrowych,
- oraz sieć dostawców i przedstawicieli użytkowników, którzy wspólnie pracują nad rozwiązaniami technicznymi, standardami i wspierają zmianę kultury w kierunku Otwartej Nauki.
Ważne jest również aktywne wspieranie mechanizmów koordynacji i zwiększanie synergii między działaniami stowarzyszenia EOSC i jego członków, inicjatywami i projektami finansowanymi przez UE działającymi pod patronatem EOSC w celu realizacji priorytetów określonych w strategicznym programie badań i innowacji EOSC Partnerstwo europejskie.
W kontekście koordynacji i harmonizacji ogólnoeuropejskiej infrastruktury federacyjnej trwałość EOSC wymaga dalszego rozwoju i wdrażania, w szczególności identyfikacji i testowania modeli kosztowych i modeli biznesowych, które są niezbędne do wspierania federacyjnego dostępu do potencjału instytucjonalnego, krajowego i europejskiego .
Oczekuje się, że wnioski będą obejmować następujące działania:
- Poprawa koordynacji EOSC w celu ukierunkowania inwestycji i wkładów: działanie to powinno mieć na celu ustanowienie bardziej dynamicznych i responsywnych połączeń wzajemnych węzłów krajowych tworzących skuteczną sieć koordynacyjną EOSC. Węzły krajowe powinny działać jako krajowe węzły EOSC, aby uwrażliwiać rządy i agencje rządowe na potrzebę poprawy połączeń EOSC z infrastrukturą cyfrową, wykraczającą poza infrastrukturę naukową. Kilka krajów uruchomiło już sieć lub konsorcjum reprezentujące wszystkie zainteresowane strony na szczeblu krajowym; propozycje powinny promować i wspierać tworzenie takich struktur w krajach, w których struktury te nie zostały jeszcze wdrożone. Węzły krajowe będą musiały promować synergie w zakresie finansowania i wspierać współpracę z organami publicznymi i sektorem prywatnym, zachęcając do prywatnych inwestycji w celu dalszego rozwoju ekosystemu EOSC. Węzły krajowe powinny również wzmacniać powiązanie inicjatyw krajowych związanych z EOSC z „transformacją ekologiczną i cyfrową” [1] . Węzły powinny wspierać współpracę, wzajemne uczenie się i wspólne działania, a sieć powinna aktywnie współdziałać ze stowarzyszeniem EOSC, dzieląc się najlepszymi praktykami i informując o inwestycjach, które można powielić lub zagregować. Aby sprostać temu działaniu, wnioski powinny ulepszyć istniejące działania koordynacyjne realizowane przez stowarzyszenie EOSC z państwami członkowskimi i organizacjami międzynarodowymi (RPO i dostawcami), które są już członkami i które mogą katalizować inwestycje w inicjatywy związane z EOSC. Ponadto należy przewidzieć kwotę około 1 miliona EUR na wsparcie osób trzecich w drodze dotacji kaskadowych, przy czym maksymalna kwota 100 000 EUR może zostać przyznana każdej stronie trzeciej na:
- Uruchomienie węzłów koordynacyjnych w krajach, w których nie utworzono jeszcze podobnej struktury, która mogłaby pełnić funkcję węzłów;
- Promuj i/lub koordynuj wspólne działania i inwestycje między krajami lub rozproszonymi infrastrukturami;
- Koordynuj inicjatywy międzynarodowe, których celem jest dalsze wzmocnienie ekosystemu EOSC.
- Wzmocnienie współpracy i dostosowanie w ramach portfela projektów finansowanych przez UE, działań prowadzonych przez Stowarzyszenie EOSC i jego członków oraz innych inicjatyw przyczyniających się do realizacji celów EOSC SRIA. Działania powinny maksymalizować wartość dodaną wspólnej pracy i wysiłków obejmujących wiele projektów, aby przyspieszyć wdrażanie i ewolucję EOSC. W ramach tego działania należy przeznaczyć około 1 miliona EUR na wsparcie osób trzecich w drodze dotacji kaskadowych, przy czym maksymalna kwota 50 000 EUR może zostać przyznana każdej stronie trzeciej, w celu promowania działań związanych między innymi z:
- Wspieranie dodatkowych wspólnych działań między projektami finansowanymi przez UE a stowarzyszeniem EOSC przyczyniającymi się do wdrażania EOSC (np. analizy strategiczne, syntezy i informacje zwrotne dotyczące polityki między projektami, strategie wspólnego zaangażowania, wspólne strategie wykorzystania w celu przyspieszenia wdrażania EOSC), które skorzystałyby na połączeniu wiedzy specjalistycznej, i wnoszą wyraźną wartość dodaną w porównaniu z tym, co mogą osiągnąć poszczególne projekty lub inicjatywy;
- Budowanie strategicznych i operacyjnych synergii w obrębie ekosystemu EOSC i poza nim, w tym z innymi europejskimi partnerstwami lub projektami spoza miejsca docelowego INFRAEOSC, takimi jak na przykład projekty międzynarodowe lub krajowe przyczyniające się, w stosownych przypadkach, do podwójnej transformacji ekologicznej i cyfrowej;
- Wdrożenie jasnych modeli finansowych w celu wsparcia długoterminowej stabilności finansowej głównych elementów EOSC zgodnie z definicją zawartą w raporcie FAIR Lady „Rozwiązania na rzecz zrównoważonego EOSC”, aby zapewnić federacyjny dostęp do istniejącej zdolności. Działanie to jest kluczowym elementem wzmocnienia ram zarządzania EOSC oraz uprości i zwiększy dostęp do zasobów oraz pozwoli uniknąć fragmentacji. Dlatego ważne jest, aby:
- Wykorzystanie wyników tematu HORIZON-INFRA-2021-EOSC-01-02 oraz prac grupy zadaniowej EOSC ds. zrównoważonego rozwoju oraz koordynowanie pilotażu modeli finansowych dla EOSC-Core;
- Ocena istniejących modeli finansowych i mechanizmów księgowych dotyczących danych i usług informatycznych oraz opieranie się na nich w celu zapewnienia trwałości wymiany EOSC oraz stowarzyszonego transgranicznego i/lub interdyscyplinarnego dostarczania danych i usług; uwzględnienie różnych typów organizacji (publicznych i prywatnych) oraz zasobów (np. rywalizujących i niekonkurencyjnych);
- W związku z tym należy przyjąć najbardziej odpowiednie rozwiązanie, aby zapewnić sprawny dostęp do zasobów transnarodowych w EOSC.
Aby wdrożyć ostatni punkt, we wnioskach należy również wykorzystać (1) istniejące praktyki finansowe i księgowe europejskich infrastruktur badawczych oraz inne inicjatywy funkcjonujące w ramach rozproszonych i transnarodowych, a także (2) mechanizm wirtualnego dostępu oparty na projekty finansowane w ramach tematu H2020-INFRAEOSC-07-03. Należy nawiązać współpracę z projektami finansowanymi w ramach tematu HORIZON-INFRA-2023-EOSC-01-01.
Oczekuje się, że wybrany projekt będzie zgodny z partnerstwem EOSC. Propozycje powinny obejmować jednego lub większą liczbę przedstawicieli odpowiednich podmiotów w danej dziedzinie, w szczególności tych bezpośrednio zaangażowanych w partnerstwo EOSC, i być przez nich kierowane.
Więcej informacji znajduje się na stronie Komisji Europejskiej.
Lista wszystkich otwartych konkursów w programie Horyzont Europa dostępna jest na stronie Krajowego Punktu Kontaktowego.